Pages

5.20.2009

PERGILAH JOIN MEREKA!




RABU lepas, dalam kelas Tasawwur Islam, pensyarah saya dengan penuh emosi (agak penuh) berkata " A man asked me


Anonymous : Sir, had you watch the video about a lion roared the name of Allah?

DR. : Yeah. Why?

Anonymous : Don't you feel something about that? It told us about Allah.

DR. : ....


Hey, come on! Why must the lion tell you that? And the fishes that have the name of Allah on the bodies? You yourself should think; be a thinker of the universe. Think how mighty and powerful Allah is, He done all His perfect jobs! The lions, fishes, clouds... all of them is created by Allah and we are the best creation among others.
I'm very upset with this bloody thing. People always interested in this. Just insterested but didn't use their mind to think. Before all of that happened, you yourself should think and know first before the lion tells you. And the fishes too. Why do you put yourself at the same level with those animals? If you need the lion or the fishes telling you this, go and join them la! This shows that you are a poor thinker."


Saya tertawa dalam hati walaupun di bibir hanya senyuman yang dizahirkan.

Betul lah apa yang prof cakap kan??? Nasib baik saya tak begitu berminat dengan benda-benda macam ni. Jadi tak adalah rasa macam terpijak bilah cangkul, batangnya terkena di hidung. Heheh.


Apa pun, alam ini adalah perkara yang harus difikirkan oleh kita semua dan seperti apa yang ditulis dalam Janji Miftahul Raudhah, seniman itu adalah orang yang sangat dekat dengan alam. Bagaimana mendekatinya? Itu terpulang kepada 'gut level' masing-masing sama ada mahu mendekatinya secara berTUHAN ataupun tidak.

2 Bicara Balas.:

Anonymous said...

benar kata prof tu. Tapi bagi saya video tu bukan sesuatu yg bloody shit dan membuang masa saja berminat pada benda2 macam tu. Tapi cuba fikir terkadang bila manusia biasa yang tak mahu buka mata hatinya dan berfikir, terkadang bila mereka terdengar sendiri ungkapan tu dari mulut singa tersebut, mereka sejurs itu mungkin akan insaf bahasa semua mahkluk termasuklah haiwan bertasbih dan bertahmid memujiNya. Ingatlah cara manusia di beri hidayah oleh Allah itu berbeza2. Dan video itu mungkin salah satu jalan bagi manusia2 yang terpilih oleh Allah untuk mendapat rahmat dan hidayat

-kak yana-

D'Rimba said...

Betul, segalanya pasti ada rahmat di sebalik kejadian bagi mereka yang memikirkan...........