Pages

10.07.2009

ADUHAI LELAKI...




"Aku lagi suka lelaki yang tak berduit sangat." ujar Tikah ketika kami melepak di dalam bilik saya. Saya tergelak.

"Sebab?"

"Lelaki ni bila dia tak ada duit, dia payahlah sikit fikir nak cari perempuan lain."

"Ohhh... Silap..." Jawab saya buat kening sahabat saya itu hampir bertaut.

"Lelaki tetap lelaki. Ada duit ke tak ada duit ke, kalau dia rasa nak buka cawangan baru, dia akan buka juga. Berapa banyak kes lelaki yang tak sedar diri macam tu di Malaysia? Tak ada duit tapi masih lagi nak tambah koleksi bini. Banyaklah... Silaplah fikir macam tu. Aku nasihatkan, berhati-hati dengan fikiran macam tu."

"Ermm... Yalah. Aduyai..." keluhnya sambil meletakkan tangan di kepala. Kemudiannya, dia menyambung "Tapi aku tetap suka lelaki yang tak berduit sangat. Maksud aku sederhana."

"Sebab?"

"Tahulah kebanyakan perempuan zaman sekarang... Materialistik. Mana poket penuh, mesti dia nak kosongkan. Gila besi. Mana kereta besar, hak tulah yang dia kejar. Aku tak sanggup kongsi suami dengan orang lain... Mati hidup semula pun tak nak.."

"Heheh... Yang itu aku sangat bersetuju denganmu."

"Kita suka lelaki kaya...Tapi tak adalah fikir sampai nak mengikis... Jaminan masa depan...Tapi kita paling tak suka lelaki yang suka 'take attention' perempuan." Kata Kak Zana pula.

"Contohnya, kalau di satu-satu tempat, ada ramai perempuan, lepas tu dia buat bising, panggil kawan dia ke, telefon sana- sini ke, atau apa-apa supaya perempuan-perempuan tu sedar dia ada di situ ek?" Saya menerka.

"Macam tulah."

"Urgghhh... publisiti murahan tu."

"Kalau kita, kita buat sesuatu yang boleh buat dia rasa kita cakap kat dia, kau tolong blah sekarang boleh tak? Sakit jiwa aku tengok kau lah."

"Setuju! Menyampah dengan lelaki macam tu. Jenis yang macam tu biasanya perasan dia hensem. Atau mungkin dia memang hensem, tapi tak perlulah menjatuhkan air muka sendiri di khalayak perempuan kot... Kalau jadi isteri lelaki yang macam ni, hari-harilah kita terbakar... Nauzubillah..."

"Huh! Tahu tak pe!"

0 Bicara Balas.: