Pages

2.19.2011

HIDUP ADALAH KERJA KERAS BERTERUSAN!

Assalamualaikum...


google


Baru lepas kerja. Yeap! Kerja juga pada hari Sabtu. Biasa rehat hanya pada hari Ahad. Hari yang lainnya, kelas dan juga kerja. Tapi, itu yang harus aku lakukan sebagai seorang insan yang punya tanggungjawab yang besar.

Bercakap soal tanggungjawab. Terkadang rasa agak berat untuk digalas. Kadangkala rasa putus-asa. Ditambah dengan bukan sedikit ujian dan dugaan yang datang. Harus hadapi orang yang kadang-kadang suka buat masalah kepada orang lain. Tapi, itu semua tanda Tuhan sayangkan kita. Kerana Tuhan memberi ujian dan dugaan atas daya kita yang mampu untuk hadapi semua itu.

Apapun, asas hidup adalah kerja keras. Tiada kesenangan yang bergolek datang dengan mudah. Tiada kebahagiaan yang terbang hinggap ke hati tanpa ada kesedihan dahulu yang menjadi asas. Kerana Tuhan mahu kita hargai hidup dan kehidupan. Kerana hidup dan kehidupan itu tidak terlalu panjang untuk seseorang insan. Seperti aku, yang entah esok sudah tidak lagi dikurniakan nikmat merasai udara dan pandangan indah.

Hidup adalah tanggungjawab dan kerja keras. Memang adakala ia membuatkan kita menangis sendiri. Mungkin buatkan kita terperuk sepi di kamar memikirkan rasa susah. Tapi itulah hidup. Jatuh bangun, itulah hidup. Sedih gembira, itulah hidup. Setiap manusia punya asas hidup yang begitu. Asasnya sama. Yang berbeza cuma jenis dugaannya.

Tabah sahaja dan terus melangkah!
Semoga ketemu jalannya.

0 Bicara Balas.: