Pages

10.22.2007

WRITER BLOCK

Setiap perkara mempunyai masalahnya sendiri. Menulis juga ada masalahnya yang tersendiri. Minggu ini, saya menghadapi masalah 'WRITER BLOCK'. Tidak tahu apa yang patut ditulis. Tidak tahu isu apa yang patut dibincangkan. Oleh hal yang demikian, blog saya tidak terisi dalam jangka masa yang agak panjang bagi saya. 'Thumb Drive' saya juga tidak berisi karya-karya baru.

Saya pernah bertanya kepada seorang penulis yang saya kira ramai yang mengenali beliau, Nisah Haji Haron.
"Bagaimana untuk menjadi seorang penulis yang bagus?"
Beliau menjawab, "Adik kena banyak membaca..."

Inilah masalah yang serius bagi saya sepanjang melibatkan diri dalam bidang ini. Jika sudah ada bahan pun bukan mudah untuk mula menulis jika otak seakan-akan beku untuk berfikir, mengolah bahan tersebut. Saya tidak pasti jika semua penulis mengalami masalah yang sama seperti saya. Tetapi, inilah masalah yang kadangkala membuatkan saya ingin menangis.

0 Bicara Balas.: