Pages

4.04.2009

IF ALL MALAYS CAN THINK LIKE HIM!

Petang semalam seperti biasa saya akan duduk-duduk berbual dengan kakak senior kesayangan saya sambil minum petang. Tiba-tiba ada seorang rakan antarabangsa yang datangnya dari Emiriah Arab Bersatu menegur. Pada mulanya kami sekadar berbual kosong. Kemudian, dia bertanya "What is your opinion about your new prime minister?"

"I have no idea because today is the first day he is appointed as a prime minister." jawab kakak senior saya itu. Saya cuma diam.

"So what is your opinion about him?" tanya kakak itu kembali.

"I also dont have any idea because in my country, Malaysia is similar to Mahathir. Mahathir is Malaysia and Malaysia is Mahathir."

Saya memandang tepat ke arahnya apakala mendengarkan kata-katanya itu. Ya, memang tak dinafikan memang banyak pembaharuan dan kejayaan yang diraih oleh Malaysia ketika pemerintahan mantan.

Kemudian dia menyambung "And for me Malaysia is for Malay. We know through history that Indian and Chinese migrated here because of British intervention. Malaysia is for Malay."

Saya yang lebih banyak mendiamkan diri mula besuara " Your ideas about this country really impress me. If all Malays can think like what you think..."

0 Bicara Balas.: