Pages

12.05.2010

GASTRIKISSO ME AMORE~

TAJUK entri di atas adalah rapuan semata-mata. Huhu...Tapi berkait dengan cerita yang hendak dikisahkan di sini. Siapa ada masalah gastrik? Angkat tangan!!! [Macamlah boleh nampak kalau ada orang angkat tangan pun. Ngeeehee...]

Eja merupakan salah seorang pesakit yang menghidap penyakit gastrik. [Kenapa macam serius gila ayat ?Tukar... Tukar...] Okey. Eja ada masalah gastrik dan masalah angin dalam badan. Jadi, banyaklah pantang - larang yang Eja kena patuhi.

Bagi penyakit gastrik, Eja kena elakkan makan makanan yang pedas (Huk...Huk...sedapnya cili api T.T), tak boleh lambat makan - kalau lambat habislah angin sampai ke kepala dan sakit di ulu hati.

Bagi penyakit angin pula, lagi parah pantang - larangnya. Eja tak boleh makan timun (timun?), kangkung (Erkk~), tak boleh minum ais (kadang-kadang langgar pantang larang yang ini .. Yeay! ^^,),air teh, pisang T.T...bla...bla...bla... Sebenarnya, pantang - larang yang Eja sebutkan ini, mak cik tukang urut yang beritahu. Dia tukang beritahu, Eja tukang langgar apa yang dia cakap. Heheheh...

Malas sebenarnya kalau hendak diikutkan sangat segala macam halangan untuk rasa nikmat dunia. Larat nak elak-elak segala? Jadinya, kita harus mencari alternatif lain supaya kita boleh menikmati semua hidangan pantang - larang itu tanpa menyebabkan gastrik dan angin bergelut-gelut dalam tubuh kita yang disayangi ini.

Ini apa murid-murid? SUSU! - Pandai~



Eja tak boleh hidup tanpa susu. Eja akan minum susu pada waktu pagi dan malam, sebelum tidur. Kalau tak ada benda alah ini, alamatnya perut Eja akan kembung, masuk angin tambah bonus, asid dalam perut yang membuncah-buncah - Huh, metaphore~ (--,). Jadi, sesiapa yang ada masalah yang sama macam Eja, silalah takut dengan ayat 'asid yang membuncah-buncah' itu ya. Sila minum susu. Kalau tak suka, paksa juga minum sebab susu bukan untuk rawat gastrik sahaja tapi turut membantu anda menari dengan lincah walaupun sudah berumur 30 tahun ke atas macam dalam iklan susu Anelene. Serius!


Ini cikgu tak mahu tanya. Inilah HABBATUS SAUDA' - tak tahulah betul ejaannya atau tak.

HABBATUS SAUDA' adalah penawar yang disarankan oleh Rasulullah saw. Dalam hadith baginda yang dikutip dari kitab Ash- Shahihain "Gunakanlah Habbatus Sauda’ kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)” (HR.Bukhari, Muslim)."
Fungsi Habatussauda' ini adalah memanaskan badan. Jadi, kepada insan-insan yang mengalami masalah angin dalam badan, lepas anda makan benda-benda sejuk, silalah terjah Habatussauda' supaya perut tidak mengalami kekembungan yang melampau. Eja tak jual benda alah ini. Silalah cari di keda-kedai jamu yang berdekatan.

Bijirin gandum penuh rendah lemak


Okey. Ini yang terbaru Eja cuba untuk program diet. Kuang...Kuang...Dietlah sangat. Huhu... Bijirin gandum penuh rendah lemak ini (tak ada panjang lagikah namanya?) sesuai juga diamalkan dalam menu orang-orang gastrik. Amalkan pada waktu pagi, dan pada waktu makan malam. Makan malam 6.30 petang ya, murid-murid. Setakat ini, alhamdulillah, Eja bahagia dengan meletakkan benda alah ini dalam menu harian. Nak bahagia tak? Silalah makan bijirin ini. [Yelah tu.] - Serius!

Setakat inilah yang Eja mahu kongsikan. Harap dapat beri manfaat kepada sesiapa yang datang dan baca blog ini. Kepada yang ada masalah yang sama macam Eja, "Hey, life is not going to the end yet. Nikmati segala yang ada, tapi berpada - pada, okey. Kalau korang sakit teruk, jangan cari (dan salahkan) Eja. Cari doktor. Wuhuu..."

Alright~ Eja tinggalkan anda semua dulu ya! 

Sayonara wa ilalliqa'!!!

1 Bicara Balas.:

Anonymous said...

eeeee . susu !
yukkk .
busukkk !