Pages

1.11.2011

MOHON MAAF SECARA TERBUKA KEPADA DR. ZURINAH HASSAN

ALHAMDULILLAH, saya boleh menarik nafas lega sepenuhnya petang tadi. Teman saya telah menelefon penyair mapan tersebut untuk meminta maaf. Alhamdulillah, penyair yang sangat saya hormati itu, dengan tenang, tanpa sedikit pun suara marah memaafkan kami setelah kami ceritakan hal yang sebenar. Antara ayat terakhir beliau sebelum talian dimatikan "Buatlah apa yang awak rasa patut.". Ia menambahkan rasa hormat saya yang sedia ada terhadap beliau. Bukan sahaja sebagai seorang penyair mapan, tetapi juga sebagai seorang insan yang profesional.


Selepas ini, segala entri berkenaan karya tersebut akan saya padam daripada menjadi isi blog ini. Beberapa langkah lain seperti penarikan balik karya tersebut akan dibuat.
Itu sahaja yang ingin saya sampaikan di sini kerana saya sudah penat. Ia bukan sahaja isu undang-undang malahan isu 'human sense'. And human sense is something harder than law, I think.


Sesuatu yang saya pelajari juga;
Tuhan tidak pernah jadikan sezarah benda pun dalam dunia ini bersifat sia-sia. Termasuklah hinaan. Ia sebenarnya vaksin ketabahan hati. Segala status FB yang mana berkenaan sudah ada dalam simpanan saya untuk dijadikan kenangan paling manis bahkan pengajaran sepanjang hayat.


Di sini, secara terbuka, saya meminta maaf kepada Dr. Zurinah Hassan atas kesilapan menghantar karya beliau Laut Adalah Surat Rindu Yang Biru yang kemudiannya, atas nama plagiat, menjadi Laut Rindu. Prosesnya, tiada niat plagiat seperti yang telah diceritakan oleh Mohammad Hafiz Abdul Latiff.
Terima kasih juga kepada Dr. Zurinah Hassan yang sudi memaafkan kami, dan menangani permasalahan ini dengan penuh profesional.


Selepas ini, kami akan melakukan segala yang sepatutnya seperti yang sudah dipesan oleh beliau. Bahkan, sebenarnya, kami sedang melakukannya.


Terima kasih sekali lagi kepada Dr. Zurinah Hassan atas budi baik beliau itu.

1 Bicara Balas.:

HAFIZ LATIFF said...

Assalamualaikum.

Saya, Mohammad Hafiz Abdul Latiff memohon maaf atas isu plagiat karya Laut Membiru Bagai Surat Rindu, karya Dr. Zurinah Hassan.

Sekian, terima kasih.