Pages

2.01.2011

TUESDAYS WITH MORRIE by MITCH ALBOM

Assalamualaikum...

Today is the book review session. I just want to share a really inspirational book wrote by Mitch Albom, Tuesdays With Morrie. Aku tak tahu kenapa kali pertama pandang buku ni, aku dah tertarik. Itu belum belek lagi. Such a magnetic power that pull me towards it. Tapi, alhamdulillah, ada orang sudi hadiahkan buku ni pada aku. Yang atas tu, english version. Aku punya Malay version. Sebenarnya aku nak yang english version sebab bagi aku kalau baca buku dalam bahasa asal, ia lebih dijiwai. But, it's ok. Rezeki aku dalam bahasa ibunda. Alhamdulillah...


RM 16.50 , TERBITAN PTS

This books is about an old professor named Morrie. He suffered from ALS, the acronym for Amyotrophic Lateral Sclerosis. ALS ni adalah penyakit saraf atau lebih tepat, motor neuron disease. Penyakit ni akan lumpuhkan anggota badan manusia sedikit demi sedikit, dan akhirnya, si pesakit akan meninggal dunia. So that's what happened to Morrie.

Suprisingly, this book is not telling us about death. Betul, ia cerita tentang seorang lelaki yang menghampiri kematian. Tapi, ia bukan tentang kematian itu. Morrie said "When you know how to die, you will know how to live" sebab, hanya orang yang dekat dengan kematian akan menghargai kehidupan. Bila dah dekat nak mati barulah rasa nak kerja betul-betul, nak sayang orang yang sayang kita, nak beritahu orang tu kita sayang dia, nak makan tu, nak buat ni. Betul? Jadi, ia merupakan pelajaran tentang kehidupan daripada seorang lelaki yang sedang menuju kematian.

Novel ini juga mengajar kita untuk bersyukur dengan apa yang kita ada dan nikmati apa yang kita ada itu sesungguhnya. Kata Morrie "Mitch, kalau kamu hendak menunjuk-nunjuk dengan orang di atas kamu, lupakan saja. Mereka akan tetap memandang rendah kepada kamu. Dan, kalau kamu mahu menunjuk-nunjuk kepada orang yang lebih rendah daripada kamu, pun lupakan saja. Mereka akan mencemburuimu. Status tidak membawa kamu ke mana-mana. Hanya hati yang lapang dan terbuka sahaja akan meletakkan kamu sama rata dengan mereka."

Itu adalah pemerhatian yang benar sekali bagi aku. Dan aku mula banding-bandingkan kata-kata itu dengan kehidupan aku sendiri. Apa yang aku kejar? Adakah mahu menjadi yang pertama dalam semua perkara? Dan yang pertama itu kemudiannya tidak membenarkan aku nikmati hidup dengan tenang? Atau mungkin menjadi orang yang kaya-raya, dan kemudian duit mengajar aku untuk pandang rendah pada orang lain dan membentuk jiwa aku jadi seperti duit yang sentiasa turun nilainya dek inflasi dan menyeksa orang lain yang tidak dapat memiliki walau seketul ayam goreng sekalipun?

Pelajaran tentang hidup terlalu banyak dalam Tuesdays With Morrie. Aku tidak boleh bercerita tentang itu dengan rinci. Jika aku ceritakan, ia sama seperti aku plagiat buku itu di sini. Maka, ada baiknya pergi beli sendiri di mana-mana kedai buku seperti MPH, Popular, atau BookXcess di Petaling Jaya. Itu antara kedai buku yang selalu jadi mangsa lepak aku. Kalau nak beli versi bahasa Inggeris, yang mana dekat dengan Petaling Jaya tu, pergilah ke BookXcess di Am Corp Mall, Tingkat 3. Memang kalau ke sana, aku jadi rambang mata sebab bukunya walaupun import tapi harga murah. Even hardcover.

Tuesday With Morrie pun ada filemnya. Boleh cari kat Youtube.


Aku pun baru tahu tadi. Itupun ada adik yang baik hati maklumkan pada aku. Thanks, Dik Izzati Rahim!


Okey, itu serba sedikit yang aku boleh cerita pada semua. Aku akan beli yang versi bahasa Inggeris pula dan tok sah nak cakap aku duk membazir sebab penggila buku memang macam ni. Tanyalah mana-mana orang yang suka membaca, mereka memang sanggup beli dua tiga buah buku yang sama dalam bahasa yang berlainan (dan bahasa yang sama juga). That's our life and we really appreciate it. Ia lebih kurang sama macam beli tudung bawal warna pink, tapi design lain-lain.

Bye!


*Lebih rasai kehadiran Morrie daripada Mitch yang menulis buku itu.  
Both double M did a really good job!

5 Bicara Balas.:

hasni hanna said...

Assalamualaikum,

Salam kenal dan salam manis buat Sayidah Mu'izzah,

:) saya juga baru mendapatkan novel ini versi bahasa Melayu terbitan PTS. Dan menonton bahagian 1 di Youtube.

Moga kita mendapat manfaat bersama setelah membaca dan menonton filemnya ya.

~hJ~ :)

Sayidah Mu'izzah said...

Waalaikumussalam Hasni,

Or should I call you Hanna? =)

Salam kenal buat kamu. Dan salam manis juga buat kamu yang manis.

It's great when you already have that book. Banyak pelajaran yang ada dalam buku tu kan?

Selamat menonton Tuesday With Morrie. InsyaAllah...perkara yang baik tentu saja ada manfaatnya.

Thanks for visiting my little blog. =)

hasni hanna said...

Salam kembali,

Mahu panggil Hasni pun ok, mahu panggil Hanna pun boleh. Mana-mana yang selesa.

:)

Sayidah Mu'izzah said...

Okey,

I call you Hanna.
Teringat watak Hanna Hideichi dalam My Girl. =)

Siti Sabirah said...

Assalamualaikum. Saya nak bertanya sudikah cik menjual buku ini kepada saya? Ini kerana saua cuba mencari buku ini di kedai buku tetapi tidak jumpa kerana sudah habis stok. Saya memerlukan buku ini untuk pembelajaran saya.