Pages

10.22.2010

DIVIDEN KWSP AKAN DIKURANGKAN

JUMLAH DIVIDEN KWSP (Kumpulan Simpanan Wang Pekerja) sejak kebelakangan ini rekodnya adalah 5% setiap tahun. Keratan akhbar THE SUN, 20 OKTOBER 2010 di sebelah ini pula memberitakan bahawa dividen bagi KWSP bakal dikurangkan lagi. Jadi tentu saja pelan perancangan kewangan untuk persaraan anda akan terganggu dan semakin berkurang peratusannya.

Walaupun anda masih muda dan baru sahaja bekerja, tiada istilah 'terlalu awal' untuk merancang kewangan anda selepas bersara.

Antara pelan perancangan kewangan yang terbaik selepas bersara ialah menyalurkan 20% daripada jumlah simpanan KWSP anda dalam AKAUN 1 ke pelaburan simpanan unit amanah. Pulangan keuntungan bagi simpanan di syarikat unit amanah no1* Malaysia mempunyai dua cabang iaitu dividen sebanyak 8%-10% setahun dan untung atas modal sebanyak 12%-15% (minimum) mengikut rekod prestasinya sejak berpuluh tahun yang lalu.



Maka, adalah langkah yang bijak jika anda  membahagikan cabang simpanan kewangan (diversification) untuk menjana pertumbuhan kewangan anda demi menjamin masa depan.


Untuk maklumat lanjut, saya hubungkan anda ke AL-HAFIZ CONSULTANTS, sebuah blog yang memberi khidmat nasihat dalam pengurusan kewangan.

1 Bicara Balas.:

AL HAFIZ CONSULTANTS said...

Assalamualaikum.

Saudari Mu'izzah,

Entri yang menarik. Sememangnya kami di Al-Hafiz Consultants akan memberikan khidmat rundingan dan nasihat berkenaan dengan perancangan kewangan. Terima kasih kerana meletakkan alamat blog kami di entri Saudari Mu'izzah.

Selamat maju jaya.